domingo, 9 de diciembre de 2012

Les 4 metàfores d'aprenentatge

El passat dia a classe de GTIC vam tractar sobre les 4 metàfores que podem considerar a l'hora de treballar amb un ordinador. Gràcies al blog d'en Jordi vam poder observar quines pàgines webs reflectien molt bé aquestes diferències entre les diferents metàfores.
Les metàfores són les següents:

Metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor: Aquesta metàfora fa referència a la metologia tradicional, on l'ordinador és l'instructor i s'encarrega totalment de l'activitat, el que anteriorment anomenaven "màquines d'ensenyar", una bona manera de resumir aquesta metàfora seria la següent:

Iniciació (docent) -----  Respota (alumne)---- Avaluació (professor)



Si aquest mètode d'interacció de classe el portem al camp dels ordinadors i els programes informàtics quedaria de la següent manera:


Iniciació (ordinador) -----  Respota (alumne)---- Avaluació (ordinador)



Un clar exemple de programes tutorials són:


Metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne: En aquest cas es l'alumne qui controla l'ordinador a través de l'exploració i lesseves inquietuts mana a l'ordinador fer el que ell vol. El nen aleshores reflexiona sobre el que vol tractar i el/la mestre quan consideri oportú pot intervenir fent que l'alumne busqui una resposta sobre tot allò que va reflexionant.

Un clar exemple de programa que té a veure amb aquesta metàfora és:
Metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador: L'alumne en aquest tipus de programes pot crear, dibuixar i experimentar al seu aire de unam anera més limitada que en el cas que hem esementat anteriorment en la "metàfora de la construcció". Os adjunto un vídeo de un exemple de programa on s'estableix aquesta metàfora.



Un altre exemple de programa simulador també pot ser Doctora Xinxeta, on els alumnes poden experimentar sobre el creixement de les plantes en funció de quant les reguem, quant temps podem estar sense regar-les i quantes hores de llum ha de donar-li. Així doncs aquests programes també serveixen per treballar el "mètode científic".
I per últim:

Metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina: l'ordinador proporciona una serie d'eines que fan satisfer les nostres capacitats creatives i reflexives. Ens proporciona una experiència fora del món físic on podem gaudir. Persones com Jordi Vivancos consideren un error pensar en l'ordinador només com a eina, és molt més ja que, hi ha coses que sense l'ordinador no podríem fer com per exemple compartir documents on-line (google docs), wikis, blogs, etc.

Després de llegir i fes uncop d'ull a totes les pàgines web que fan referència a cada metàfora en Jordi ensva demanar que féssim una taula al word on havíem de trobar una pàgina web per a cada metàfora i a través de Scribd pujar-la al nostre blog i compartir-la amb tots vosaltres:


Activitat GTIC

Informació extreta de: 
Bloc del professor Jordi

No hay comentarios:

Publicar un comentario